Uutta liikennevaloa tuli opastamaan poliisi joka kulmaan. |
Näissä valo-ohjausasioissa Turku oli toisena: ensimmäiset liikennevalot olivat tulleet Suomeen vuonna 1951 Helsingin keskustaan (Aleksin ja Mikonkadun risteykseen).
Vanha kiistakumppanimme Tampere sai oman ekan kertansa vasta kolmen vuoden kuluttua Turun valoista (19.10.1960 Itsenäisyydenkadun ja Tammelan puistokadun risteykseen). Etenkin tuohon aikaan tämä asia oli turkulaisille tärkeä.
Liikenne ei todellisuudessa liene ollut, etenkään nykymittapuun mukaan, kovin vilkasta, mutta toki valot olivat taas uusi askel modernin kaupungistumisen reitillä. Urbaaniin kaupunkikulttuuriin kuului mahdollisuus päästä autolla keskustaan ylipäätään ja mieluimmin aivan halutun kauppahuoneen edustalle. Toinen autoistuvan kaupunkikulttuurin merkki oli samana vuonna asennetut ensimmäiset pysäköintimittarit Kauppatorin laidalle. Niiden funktio oli epäilemättä nopeuttaa ajoneuvojen vaihtuvuutta alueella.
Mutta olihan kiihkeimpiä solmukohtia toki ohjattu ennen näitä valojakin. Ja ohjattiin kauan myös tämän taitteen jälkeen. Vilkkaimpien katujen risteyksissä nähtiin erityisiä liikennepoliiseja, jotka ohjasivat pitkissä ja valkoisissa hanskoissaan (ja pampullaan) tunnistettavin käsimerkein sekä risteävää että kääntyvää liikennettä. Käsimerkit oli hiotttu sekä sujuviksi että selkeiksi
Nämä poliisi saattoivat liikkua oman koreografiansa mukaan hieman väljemminkin risteyksissä tai sitten joihinkin risteyksiin oli väsätty oikea kiinteä korokekin poliisia varten.
Näistä poliisiformuista varmaan otettiin mallia, kun Kerttulin kansakoulussakin toimi 'oppilaspoliiseja', joilla oli vastaava vyöhihna ja pysäytyslätkä varusteinaan heidän auttaessaan pienimpiä oppilaita lähikatujen risteyksissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti