maanantai 2. heinäkuuta 2012

Märklin

1960-luvulla kilpaili kaksi sähkörautatiesarjaa: Märklin ja Fleischmann. Päätös ei ehkä ollut omani, mutta minulla oli Märklin-merkkinen sähköjuna.

Alkuperäiseen ratapakettiin kuului veturi ja pari vaunua sekä ratalenkki. Vähitellen keräilin sarjaan lisäosia: kaksi vaihdetta, aseman, sillan, X-raiteen, lisävaunuja ja stoppareita.

Veturi oli musta, pieni höyryveturi. Märklin valmisti myös isompia vetureita, joista hienoimmista tuli piipusta höyräkin. Omani riitti kuitenkin itselleni, ja olivathan ne muut varsin kalliita pikkupojalle.

Virran rata sai erillisestä suorasta kiskonpätkästä, joka yhdistettiin muuntajaan kahdella johdolla. Muuntajalla saattoi säätää virran voimakkuutta eli junan nopeutta sekä vaihtaa myös sen suuntaa. Kiskojen keskellä kulkee pienten nystyjen rivi, joista veturi saa pohjassaan olevaan laahaimeen tarvitsemansa sähkön moottoriin.


Vaihteilla sai rataan lisää mielekkyyttä. Ne olivat myös sähkötoimiset, jos yhdisti vaihteissa olevat johdot erilliseen rasiaan, missä olevia nappeja painamalla vaiheen sai kääntymään sivuraiteelle ja takaisin. Opastimessa oli myös pieni valo, joka tällöin paloi.

Sivuraiteen päähän saattoi laittaa vaikka pienen stopparin.

Asema oli erityisen hieno systeemi. Siinä oli pieni koppi, varoitusvalo sekä puomit, jotka laskeutuivat junan painon osuessa aseman kiskoille.

Itselläni oli veturin lisäksi kaksi matkustajavaunua, tavaravaunu sekä malmivaunu.

Mainos vuodelta 1965

Ei kommentteja: